Salah Guna Agama....????

|

entry kali ni,mengenai sekumpulan pelajar pondok yg seolah2 menjual agama sendiri utk menyelamatkn diri dan menutup kesalahan sendiri..iaitu kes pkai topi keledar dgn pkai serban...dlm kes ni,bg ak, kedua-dua pihak iaitu kumpln pelajar pondok dan polis yg menahan pelajar tersebut, sama2 bersalah dan cetek dlm ilmu agama(wlaupon bersekolah di pondok...)....! i'm not saying here i'm expert in Islam....! byk lg kene blaja....!tp,pikir logik la.... bace eh statement diorg...

statement pelajar pondok tu: mana lebih sunnah?? pakai serban atau pakai topi keledar...?

si polis laha plak: serban tu utk lebai, korg bkn lebai..!!!(lebih kurg r skrip die...)

kt sini, cube korg pikir, ulas part polis dulu ek....
serban tu utk lebai je ke....!!! xde pon tertulis kt Al-Quran ttg serban hanya utk lebai....org len xleh pkai....!!! semua umat Islam boleh memakai serban tu... itu Sunnah Nabi Muhammad....!!!
lihat betapa cetek pemikiran polis tersebut yg menganggap serban tu utk lebai je....!!!
alasan xkukuh lngsung nk tahan pelajar2 pondok yg x pkai topi keledar tu...die kn polis...yg mnjalankn undang2 dlm negara ni...guna la alasan yg berkaitan dgn undang2...!!! ni x...!!! xke bongok namanya...

ha...yg ni part pelajar pondok tu....!!!
rasanya, sume rakyat malaysia tahu kn,naik moto, mesti pkai helmet!!! wajib!!! yg diorg naik moto xpkai helmet,knp...!!??? dh lama sgt hidup??? pemakaian helmet tu bkn menyusahkn pon....! nk lindungi korg dr kecederaan yg lebih teruk kt kepala klau excident nnt....nk lindung kepala otak korg gk....!!!
yes! ak akui serban tu sunnah....!!! mcm dlm kata2 Syeikh Muhammad Nasiruddin Al-Albani yg bermksd...
"Seterusnya saya tatkala mana memutuskan bahawa hadis-hadis tersebut adalah lemah, tidak lupa untuk menyebut bahawa pemakaian serban Nabi sepertimana adat orang Arab yang telah diketahui umum sebelumnya merupoakan perkara yang sabit dalam hadis-hadis yang sahih yang tidak dapat dinafikan lagi. Sekiranya digabungkan dengan apa yang disebut oleh Syeikh hamid bahawa Islam menyukai penganut-penganutnya dibentuk dengan pembentukan yang khusus yang boleh memelihara mereka daripada bergaul dengan orang lain dengan penampilan zahir hinggalah ke penghujung ucapan syeikh yang baik. maka sesungguhnya saya bersatu pendapat dengan fadhilat Syeikh Hamid dalam memberi galakkan untuk berserban. Cuma saya tidak melihatnya sebagai satu perintah yang pasti seperti pastinya berjanggut yang sabit dengan hadis-hadis yang sahih."
(Terjemahan oleh ustaz at-Takiri)
tp,pemakaian helmet tu bertujuan perlindungan... yg mmberi manfaat pd diri sendiri...!!! mcm dlm hadith ni yg brmksud....
"Tidak boleh memudharatkan dan tidak boleh membuat mudharat. (Sunan Ibn Majah. Al-Albani mensahihkannya).

Jelas lg nyata...pemakaian helmet bkn memudaratkn....mengambil kenyataan dr ulama' Usul dr Arab Saudi yg menyatakn, "Setiap urusan yang memberikan manfaat, sesungguhnya Islam mensyariatkannya, dan setiap urusan yang memudharatkan, sesungguhnya Islam menghalangnya. Setiap yang memudharatkan, maka ia terhalang, dan setiap yang memberi manfaat, ia adalah disyariatkan".
Jd,pkai helmet tu beri manfaat! di syariatkn....klau xpkai helmet, dilarang sbb memudharatkn diri sendiri....! kn senang!!! ISLAM TU MUDAH....
msti wujud soalan ni...ada x dlm Al-Quran suruh pkai helmet...??? ada x diwajibkn...!!! (pelempang je ak bg....!!! )cube korg pikir, zaman Rasulullah dulu,dh wujud ke helmet? dh wujud ke motosikal?? xde kn...!!

xkn sume benda dlm dunia ni yg dicipta oleh manusia perlu dinyatakan dlm Al-Quran secara bulat2....mmg Al-Quran tu merangkumi seluruh kehidupan skrg dan yg akan dtg...xkira dr segi apa pon...kawen,ekonomi, undang2....lengkap! tp,Allah memberitahu pd umat-Nya dgn kata2 yg mengandungi mksd yg tersirat...! tu guna nya otak!!! pikir mksd yg tersirat dlm ayat2 Allah dlm Al-Quran....
ak xphm knp,lg berlmu org tu, lg 'bodoh' tindakan die...cube kite lihat eh, ajaran sesat diasaskn oleh org yg berilmu....bkn calang2 org...!
pikir2 kn lah...sume ada otak yg waras...dan slmt beramal....

7 comments:

dr.anonymous said...

betul3... aku setuju..hehehe

patungcendana said...

i pun sangat setuju dgn u... :-)

patungcendana said...

good luck 4 your exams

(¯`·.¤º°•O(añ‡Þm‡ñt)O•º¤.·´¯) said...

mmm...nk wat cam ne...
ilmu x smp ke die...

minx said...

but den bkn ptt kne jge nyawa ker??

tentang ku... said...

tu la pasal...
pkai helmet tu,nk jaga nyawa...!
yg diorg xpkai helmet tu apa kes...???!!!

shahidah said...

menarik skali ulasan anda..
keep up ur good work ye en.azim!
=D